WIE ZIJN WIJ?

FINANCIEEL ADOPTIE PLAN

ANBI / FINANCIEEL VERSLAG

WIE ZIJN WIJ?

Misschien bent u (nog) niet bekend met onze stichting. Graag stellen wij ons aan u voor, niet in de laatste plaats opdat wij niet verward worden met de Rijks Ambtenaren Spaarrekening (R.A.S.).

De stichting Regio Almelo Sri Lanka (R.A.S.) stelt zich ten doel de armsten van de armen in Sri Lanka te helpen. Dit werk wordt gedaan door vrijwillig(st)ers, die directe contacten onderhouden met hulpverleners ter plaatse. Het motto is: “wij helpen de helpers helpen” en de doelstelling is alle hulp vooral ten goede te laten komen aan kinderen.Wij nemen zelf geen initiatieven vanuit het verre Nederland. Wij sluiten aan bij locale initiatieven daar waar de overheid het laat afweten en doorgaans is de locale zelfredzaamheid groot genoeg om de regie te kunnen voeren.

De activiteiten zijn begonnen op welhaast traditionele wijze. Renkse en Paul Wind uit Almelo, die financiële steun hadden toegezegd voor een ouderloos kind, kwamen in contact met een Carmelietes in Sri Lanka die met een bevlogen hart maar verder nauwelijks middelen, weeskinderen en vluchtelingen opvangt. Zij besloten actie te voeren om geld bijeen te brengen voor het pionierswerk waarmee deze non in die afgelegen plaats bezig was. Toen in 1983 deze zuster Theresilda, ook nog eens twee maanden in Almelo was en velen haar hadden leren kennen, is de stichting RAS in het leven geroepen. Sindsdien is de hulpverlening steeds verder uitgebreid over het hele eiland.

Die ‘wij’ in het bovengenoemde motto dat zijn naast een aantal bestuursleden (zie contact) die het stichtingswerk draaiende houden vooral de grote kring van een paar honderd donateurs, waaronder intussen ook velen van buiten de regio Twente, die financieel steunen. Onder hen ook veel enthousiastelingen die  persoonlijke initiatieven ontplooien om geld in te zamelen voor Sri Lanka via onze stichting. Veel van onze donateurs hebben “iets” met Sri Lanka; als toerist zijn zij er geweest, via zakelijke contacten, via adoptiekinderen uit Sri Lanka of in contact gekomen met asielzoekers uit Sri Lanka.

Die “helpers”, dat zijn onze contactpersonen in Sri Lanka, veelal Srilankaanse nonnen, die scholen hebben opgericht voor kansarme kinderen en als onderwijzeres de kinderen dagelijks zien. Kinderen uit sloppenwijken die anders door werken moeten bijdragen in het gezinsinkomen, of wier ouders schoolgaan niet kunnen betalen of kinderen die hun ouders hebben verloren of zijn verstoten.

Dat wij vooral katholieke contactpersonen helpen betekent niet dat onze stichting een katholieke signatuur heeft. Het is bij toeval gewoon historisch zo gegroeid. Voordeel is wel dat zij een minderheid vormen in een boeddistische, hindoe en moslim samenleving en daarom veel minder een bron van conflict bij hulpverlening. Essentieel zijn betrouwbare persoonlijke contacten in het veld in Sri Lanka. De localo’s weten het beste hoe je problemen moet oplossen en nieuwe problemen moet voorkomen. Als buitenstaander krijg je daar toch geen vinger achter.

Er zijn in Nederland vele kleinschalig opererende organisaties als de onze. Bancaire zaken, persoonlijke communicatie met contactpersonen overzee, het is er allemaal en ook wij prijzen ons gelukkig met een trouwe en enthousiaste achterban. Er is in Nederland ook een grote bereidheid te helpen. Daarnaast ook een waarneembare trend naar “transparantie”. De kritische, betrokken donateur wil graag specificeren waar het geld naar toe moet, via wie, en wil ook over de voortgang op de hoogte gehouden worden. Kleinschalig opererende organisaties kunnen veelal niet terstond noodhulp verstrekken, werken op termijn echter bijzonder efficient omdat vrijwilligerswerk nu eenmaal functioneert met minimale kosten en de hulp komt via eigen onafhankelijke kanalen direct terecht bij de hulpbehoevenden. De kosten van onze stichting liggen enkel op het vlak van secretariaat kosten zoals postzegels en kantoor artikelen. Grootschalig en wereldwijd opererende organisaties zijn goed in snelle noodhulp: zij beschikken over depots met voorraden tenten, medicamenten, water zuivering tabletten, drinkwater en kunnen snel hulp invliegen. Maar veel mensen hebben moeite met de anonimiteit, de kostbare organisatie eromheen en de veelal stroperige bemoeienis door de locale overheid.

Waar we vroeger nog wel eens goederen naar Sri Lanka stuurden zoals naaimachines, vandaag alleen nog maar geld. Een effectief smeermiddel voor hulp en ondersteuning van de locale economie.

Zweeds wittebrood, Canadese tanks, de buitenlandse hulp in 1953, het staat in ons nationale collectieve geheugen gegrift. Er groeit in Sri Lanka een generatie jongeren op die zal zal onthouden: toen hielp Nederland ons!